فقط یک حکم از احکام اسلامی را پیغمبر گفته بود ولی عمل نکرده بود. این یک رکنی از ارکان اسلامی است...آن این بود که هرگاه این قطار منظم جامعه اسلامی و نظام اسلامی از خط خارج بشود و روند کلی این نظام تغییر پیدا کند تکلیف چیست؟ اگر بنیانگذار اسلام بیاید و همه احکام اسلامی را بیان کند این یکی را بیان نکند کار ناقصی کرده دیگر، پیغمبر این را بیان کرده. برای مسلمانها گفته بود که اگر یک وقتی نظام اسلامی از خط اسلام خارج بشود و این جهت حرکتی که جامعه اسلامی دارد این جهت تغییر پیدا کند بوسیله قدرتمندان، بوسیله زور گویان، بوسیله منافقان، بوسیله خود را در سطح مسلمانها جا زدگان، اگر چنانچه یک چنین انحرافی بوجود بیاید در مقابل این انحراف چه عملی باید انجام داد؟ این را پیغمبر گفته بود، اما خود پیغمبر عمل به این نکرده بود.چرا؟ چون تا پیغمبر سر کار بود که انحرافی پیش نمی آمد تا خود پیغمبر عمل کند به آن حکمی که در مقابل انحراف چه باید کرد. این باید در زمان جانشینان پیغمبر می بود؛ این جانشین کی باشد این فرقی نمی کرد، بسته به این بود که آن شرائط در زمان امیرالمؤمنین پیش می آمد، امیرالمؤمنین آن جور عمل می کرد، اگر در زمان امام علی النقی یا مثلاَ فرض کنید که امام حسن عسگری علیهما السلام آن شرائط پیش می آمد آن امام آن جور عمل می کرد..، و لذا امام حسین علیه السلام بایستی به ان تکلیف الهی عمل می کرد. برای اینکه نظام اسلامی را - که داشت از خط خارج می شد یا خارج شده بود - با آن عمل، با ادای آن واجب، با انجام آن تکلیف به وضع اول خودش برگرداند. این تکلیف حسین بن علی بود و ماهیت واقعه عاشورا و قیام عاشورا این است.
بیانات نایب بر حقّ حضرت منتظَر 4/8/61
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 89/9/22 توسط آسمان سّوم